vrijdag 6 juli 2012

XS start samenwerking met Natonco

Na een half jaar praten en plannen maken hebben we gisteren samen met DRP een intentieverklaring getekend met Natonco. Natonco is een coöperatie, waarin groepen basisscholen met elkaar samenwerken. Gezamenlijk pakken ze de inkoop aan van leermiddelen. Dat levert aanzienlijke kostenbesparingen op. Gezamenlijk bepalen ze ook waar ze behoefte aan hebben waar het de leermiddelen betreft. Daarbinnen worden projecten gestart, waarbij gezamenlijk ict en leermaterialen worden ingekocht of opdracht wordt gegeven die te ontwikkelen.

In de komende maanden zullen we samen een digitaal platform neerzetten dat volledig is gebaseerd op Quayn en een afgeleide van PrOmotie digitaal. Dit platform, Talentleren, zal dit jaar al op enkele tientallen basisscholen in gebruik genomen worden.
Daarna zal er door ons een semi automatische besturing aan worden toegevoegd die er voor zorgt dat leerlingen op hun eigen niveau en interessegebied worden bediend.

De leden van NATONCO zijn met enkele aanbieders van rekenconcepten in gesprek. De meeste scholen kiezen voor het komende schooljaar voor het Exova-concept, waarbinnen het Leren-Leren idee centraal staat. Exova biedt de leerling een gevulde leerlijn en verwijst daarbij door naar applicaties als de Rekentuin en de Khan Academy NL. Leerlingen worden vaardig gemaakt in het zelfstandig leerroutes volgen. Op basis van wat is gedaan worden vervolgstappen aangeboden. Bedoeling is dit concept de komende jaren verder uit te werken binnen andere vakgebieden. Denk aan Taal en Wereldoriëntatie. Verwachting is dat het project van enkele honderden basisscholen nu, zal gaan uitgroeien naar minimaal duizend basisscholen straks. Alle deelnemende scholen kunnen bij alle in Quayn op te nemen leerstof en oefenmateriaal. Naast Rekenen, werken we ook aan een itembank Topografie en ook het vak Techniek zal gevuld gaan worden. Bedoeling is straks miljoenen items aan aanvullende of vervangende leerstof te gaan aanbieden aan de leden. We werken hierbij samen met uitgeverijen, pabo’s, universiteiten en gaan het ook mogelijk maken alle zelf door leden ontwikkelde vragen en opdrachten onderling te delen. Daar komt dan een redactionele slag overheen. We kijken ook of DigiBord-lessen hierin een rol kunnen spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten