Na een half jaar praten en plannen maken hebben we gisteren samen met DRP een intentieverklaring getekend met Natonco. Natonco is een coöperatie, waarin groepen basisscholen met
elkaar samenwerken. Gezamenlijk pakken ze de inkoop aan van
leermiddelen. Dat levert aanzienlijke kostenbesparingen op. Gezamenlijk
bepalen ze ook waar ze behoefte aan hebben waar het de leermiddelen
betreft. Daarbinnen worden projecten gestart, waarbij gezamenlijk ict en
leermaterialen worden ingekocht of opdracht wordt gegeven die te
ontwikkelen.
In de komende maanden zullen we samen een digitaal platform neerzetten dat volledig is gebaseerd op Quayn en een afgeleide van PrOmotie digitaal. Dit platform, Talentleren, zal dit jaar al op enkele tientallen basisscholen in gebruik genomen worden.
Daarna zal er door ons een semi automatische besturing aan worden toegevoegd die er voor zorgt dat leerlingen op hun eigen niveau en interessegebied worden bediend.
De leden van NATONCO zijn met enkele aanbieders van rekenconcepten in
gesprek. De meeste scholen kiezen voor het komende schooljaar voor het
Exova-concept, waarbinnen het Leren-Leren idee centraal staat. Exova
biedt de leerling een gevulde leerlijn en verwijst daarbij door naar
applicaties als de Rekentuin en de Khan Academy NL. Leerlingen worden
vaardig gemaakt in het zelfstandig leerroutes volgen. Op basis van wat
is gedaan worden vervolgstappen aangeboden. Bedoeling is dit concept de
komende jaren verder uit te werken binnen andere vakgebieden. Denk aan
Taal en Wereldoriëntatie. Verwachting is dat het project van enkele
honderden basisscholen nu, zal gaan uitgroeien naar minimaal duizend
basisscholen straks. Alle deelnemende scholen kunnen bij alle in Quayn
op te nemen leerstof en oefenmateriaal. Naast Rekenen, werken we ook aan
een itembank Topografie en ook het vak Techniek zal gevuld gaan worden.
Bedoeling is straks miljoenen items aan aanvullende of vervangende
leerstof te gaan aanbieden aan de leden. We werken hierbij samen met
uitgeverijen, pabo’s, universiteiten en gaan het ook mogelijk maken alle
zelf door leden ontwikkelde vragen en opdrachten onderling te delen.
Daar komt dan een redactionele slag overheen. We kijken ook of
DigiBord-lessen hierin een rol kunnen spelen.
vrijdag 6 juli 2012
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten